Profilbild på en leendes Johan Kördel, vd för Sound Bioventures, som står mot en ljusgrå bakgrund.

Venturekapitalbolaget som låter oss berätta deras historia

Berättelser är kraftfulla verktyg, inte minst när det gäller att bygga ett varumärke. Med hjälp av övertygande storytelling kan företag beröra människor på djupet – och det är en nyckel till framgång. Men det är inte alltid enkelt att vaska fram berättelserna inom en organisation och att kommunicera dem på ett sätt som fångar och engagerar läsaren.

På det skandinaviska venturekapitalbolaget Sound Bioventures har fascinerande historier aldrig varit en bristvara, varken när det gäller medarbetarna eller startupföretagen man investerar i. Men att förmedla dessa historier på ett autentiskt och medryckande vis krävde expertis utifrån.

Sound Bioventures fick tips om Svengard & Co. i december 2022, och inom kort anlitade de oss för att planera, producera och skriva en serie personporträtt till deras hemsida.

Behov av redaktionell kompetens

Sound Bioventures vd och medgrundare Johan Kördel berättar att de flesta i hans team har vetenskaplig bakgrund. De är skickliga på att skriva och kommunicera, men främst inom det egna specialistområdet.

”Det är inte så lätt för oss att skriva mer allmänna texter och göra dem intressanta”, säger Johan. ”Vi är forskare och har olika mängd erfarenhet av att skriva icke-vetenskapliga texter, vilket inte bara gjorde det svårt för oss utan också gav en stor variation i stil.”

Johan och hans kollegor visste att de satt på råmaterial till stark storytelling, tack vare bolagets unika kärnvärden, people-first-kultur och fokus på innovationer som tillgodoser ouppfyllda medicinska behov. Allt som fattades var någon som kunde sammanställa informationen och bearbeta den till övertygande och autentiskt content.

”Samarbetet har gjort att vi som växande bolag kontinuerligt har kunnat utöka vårt digitala content med nytt och, skulle jag vilja påstå, intressant innehåll.”

Johan Kördel, vd för Sound Bioventures

Johan fick kontakt med Svengard & Co. via våra vänner på Odd One Out. Redan från start var han tydlig med vad Sound Bioventures behövde: personliga men ändå informativa webbartiklar som visade upp bolaget och dess anställda, men också de företag och biotekniska innovationer som man investerar i. Efter att vi hade kommit överens om vilka texter som skulle skrivas, när de skulle vara färdiga och hur strukturen för återkoppling och redigering skulle se ut, var det dags att sätta igång. Att organisera enskilda intervjuer med personerna som skulle porträtteras var helt avgörande. Tack vare de samtalen kunde vi hitta fram till rätt vinklar, samtidigt som vi fångade upp intresseväckande detaljer och citat.

Vi inledde artikelserien med att porträttera Johan och berätta hans historia om hur Sound Bioventures uppstod. Sedan dess har vi täckt in ett brett spektrum av berättelser och miljöer, från Amazonas i Brasilien till kulisserna på en stor teater i Köpenhamn

Gruppbild på hela Sound Bioventures teamet. En del sitter på en soffa och andra står runt den. I bakgrunden vätter fönster ut över hustak.

I varje artikel strävar vi efter att fånga intervjupersonens drivkrafter och individuella resa men också knyta an till ett övergripande budskap om bolagets kärnvärden. När vi porträtterat företagen i Sound Bioventures portfölj har det dessutom ofta varit nödvändigt att ”översätta” komplex ny forskning, till exempel om orala terapier för autoimmuna sjukdomar, så att den blir tillgänglig för alla typer av läsare.

”En stor fördel har varit att samarbetet gått så smidigt”, säger Johan. ”De utförde korta intervjuer med fokuspersonen eller chefen för företaget och producerade gedigna porträtt till ett mycket rimligt pris.”

Berättande innehåll utan krångel

Så långt har vi producerat ett drygt tjugotal artiklar som lyfter fram såväl teamet på Sound Bioventures som portföljföretagens ledare och nyckelinnovationer. Därmed har bolaget kunnat förstärka sitt digitala innehåll med noggrant utformade profilartiklar som väcker intresse hos en bred publik – samtidigt som man slipper krånglet med att producera texterna in-house.

För Johans del var processen enkel och tillfredsställande. ”Vi har knappt behövt föreslå några ändringar alls i innehållet som tagits fram, och samarbetet har gjort att vi som växande bolag kontinuerligt har kunnat utöka vårt digitala content med nytt och, skulle jag vilja påstå, intressant innehåll.”


Vill ni lyfta fram ert företags berättelser? Läs mer om hur Svengard & Co. jobbar med Redaktionell text och intervjuer i vår prislista!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *